تظاهرات عليه رژيم آل سعود به رياض كشيده شد

یزدفردا "در حالي كه تظاهرات امروز مردم عربستان عليه رژيم حاكم بيشتر در استان‌هاي شرقي متمركز بود اما گزارش‌ها از برگزاري تظاهرات درشهر رياض خبر مي‌دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه العالم، با فرا رسيدن موعد اعتراض‌هاي مردمي عليه استبداد خاندان آل سعود در عربستان ده‌ها هزار تن از مردم اين كشور در مناطق گوناگون با ريختن به خيابان‌ها خواستار احقاق حقوق از دست رفته و قانوني خود شدند.


در حالي كه اعتراضات مردمي در استان‌هاي فقير شرقي عربستان متمركز بود و بيشتر فراخوان‌ها نيز از مردم اين منطقه بود، اما گزارش‌هاي منتشر شده حكايت از آن دارد كه تجمع‌هاي اعتراضي در رياض پايتخت به شدت امنيتي اين كشور نيز برگزار شده است.


در پايتخت عربستان مردم معترض با تجمع مقابل مسجد الراجحي در مركز اين شهر، دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.


عربستان سعودي صدها فعال سياسي را بدون هيچ محاكمه‌اي در زندان‌هاي مخوف نگهداري و آنها را به شدت شكنجه مي‌كند.


بر اساس تصاويري كه بر روي شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است، مردم معترض عربستان به خصوص در استان قطيف بيشرين اعتراضات را نسبت به حكام آل سعود داشتند و بيشترين سركوب‌ها نيز در اين منطقه روي داده است.


در الاحساء نيز منابع آگاه به العالم گفتند تظاهرات مردمي از مسجد الائمه البقيع شروع شده و به سمت خيابان‌هاي اصلي شهر ادامه دارد. هنوز از درگيري نيروهاي امنيتي با مردم معترض اخباري منتشر نشده است.


گزارش‌هاي منتشر شده حكايت از آن دارد ماموران امنيتي سعودي براي كنترل و جلوگيري از بروز تظاهرات اعتراضي در استان قطيف صبح امروز جمعه اقدام به دستگيري برخي از افرادي كردند كه پيش از اين در تظاهرات اعتراضي شركت كرده بودند.


بر اساس اين گزارش‌ها "حسين العلق " و "حسين اليوسف " از نويسندگان عربستاني به سبب شركت در تظاهرات روز چهارشنبه القطيف و درخواستشان براي آزادي زندانيان سياسي بازداشت شده اند.


منابع مذكور تصريح كردند: العلق از برابر منزلش در نيمه شب به مركز پليس تاروت برده شده و اليوسف نيز در حين تظاهرات بازداشت شده است. تاكنون درباره اين بازداشتها واكنش رسمي از سوي مقامات سعودي منتشر نشده است.


از سوي ديگر "توفيق السيف " از فعالان سياسي عربستاني گفت : تظاهرات القطيف نشانه نگراني مردم از ادامه بازداشتها در كشور است كه بدون هيچ حكمي صورت گرفته است. تعامل مثبت با اين موضوع سبب مي شود كه اوضاع اجتماعي به مرحله حادي نرسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا